Wrocław: ul. Hubska 4
ul. Buforowa 2

tel. 796 413 313

Godziny pracy:
poniedziałek - sobota  9 - 18

Jeżeli nie zalecił tego producent, a pojazd w dalszym ciągu ma gwarancję możemy zrezygnować z wymiany. Jednakże każde odstąpienie od wymiany powinno być konsultowane z klientem, bądź ewentualnie z autoryzowanym serwisem. Są też takie pojazdy gdzie filtr-osuszacz i skraplacz są całością. Wówczas wymiana wiązałaby się z dużym nakładem pracy i sporymi kosztami, dlatego kompletna wymiana nie jest konieczna. Wówczas zaleca się wymianę, co trzy bądź cztery lata. Jeżeli natomiast układ klimatyzacji jest nieszczelny albo brakuje czynnika chłodniczego wymiana jest konieczna bez względu na wiek.

 

Przede wszystkim są cztery różnice pomiędzy klimatyzacją samochodową a lodówką. Jest to sposób napędu kompresora, liczebność elementów połączeniowych, zmienne warunki działania oraz elastyczne połączenia gumowe zastępujące trwałe. Klimatyzacja samochodowa tak samo jak zwyczajna lodówka w naszym domu działa na zasadzie pompy ciepła. W każdym z tych przypadków dzięki kompresorowi czynnik chłodniczy jest przepompowywany w zamkniętym obiegu. Klimatyzacja do napędu wykorzystuje silnik pojazdu, a w lodówce kompresor napędza silnik elektryczny. Części układu chłodzenia w lodówce są bardzo blisko siebie, a łączą je trwałe, miedziane elementy. W klimatyzacji połączenia są dłuższe, nie stosuje się stałych połączeń – przewody są elastyczne i gumowe.

 

Jeżeli nasz układ klimatyzacyjny nie wykazuje absolutnie żadnych usterek oraz my, jako użytkownicy nie mamy dodatkowych uwag, to tradycyjne czynności związane z serwisowaniem układu klimatyzacji powinny trwać mniej więcej jedną godzinę.

 

Pomimo, że jest to układ zamknięty czynnik chłodniczy może wycieknąć poprzez porowatość przewodów elastycznych i przez złącza. Nie ma możliwości, aby utrzymać stuprocentową szczelność układu, musimy liczyć się z tym, że minimalna część czynnika chłodniczego wycieknie.

 

Jest wiele objawów uszkodzenia układu klimatyzacji, na przykład mogą to być: zmniejszona wydajność chłodzenia, zwiększone zużywanie paliwa, większa hałaśliwość, zwiększone zaparowanie szyb oraz nieprzyjemny zapach w samochodzie. Jeżeli w naszym układzie klimatyzacji jest za mało czynnika chłodzącego, może powodować to słabsze schładzanie. Natomiast, jeżeli zauważymy zwiększone zużycie paliwa to mamy prawo podejrzewać, że przyczyną jest za częste i za długie włączanie się kompresora klimatyzacji. Jeżeli usłyszymy hałas jedynie po włączeniu układu klimatyzacji jest zwykle spowodowany przez kompresor lub zawór rozprężny. Stale zaparowane szyby w naszym samochodzie oznaczają zabrudzenie/zatkanie filtra kabinowego. Chcąc uniknąć poważnego uszkodzenia powinniśmy regularnie zlecać fachowcowi kontrolę układu klimatyzacji.