Wrocław: ul. Hubska 4
ul. Buforowa 2

tel. 796 413 313

Godziny pracy:
poniedziałek - sobota  9 - 18

Ile opon wymieniać: dwie czy cztery?

four-tires

Wymiana opon jest niezbędna wraz ze zmianą pór roku. Ile opon wymieniać – dwie czy cztery? Na pewno lepszym rozwiązaniem jest wymiana całego zestawu opon, czyli wszystkich czterech. Czasami stosuje się wymianę jedynie dwóch z nich. Jest to zgodne z prawem polskim, jednak obniża sprawność naszego auta. Warto również pamiętać, że wszystkie cztery opony tej samej firmy zwiększają przyczepność naszego samochodu do nawierzchni, przez co podnoszą bezpieczeństwo podczas gwałtownego hamowania w nagłych sytuacjach, dość często przytrafiających się na drogach. Opony jednej firmy są w stanie pracować na nawierzchni praktycznie identycznie. Opony dwóch różnych firm będą się zachowywały inaczej, co nie jest korzystne. Ważnym aspektem przy wymianie opon jest również jakość, która często jest skorelowana z ich ceną. Opony droższe są w większości przypadków o wiele lepszej jakości niż te tańsze, dlatego, by czuć się bardziej bezpiecznym podczas jazdy swoim samochodem, warto dołożyć odrobinę pieniędzy. Podsumowując – najlepszym rozwiązaniem jest wymiana wszystkich czterech opon.

Kiedy wymienić opony na letnie?

opona-letnia

Wymiana opon z zimowych na letnie jest niezbędna jeżeli zależy nam na zachowaniu opon zimowych w dobrej kondycji, by służyły nam w kolejnym sezonie. Jazda w oponach zimowych po nawierzchniach nie zamarzniętych, znacznie zwiększa zużycie bieżnika. Podstawowym pytaniem jest – kiedy należy taką wymianę przeprowadzić? Reguła jest prosta – opony z zimowych na letnie wymienia się, gdy średnia temperatura otoczenia jest wyższa niż zero i nie zapowiada się nawrotu temperatur ujemnych.

Opony niskoprofilowe: wady i zalety

niskoprofilowe

Na początku należy zadać podstawowe pytanie: czym jest profil opony? Profilem opony nazywamy powiązanie ze sobą wysokości i szerokości opony – jest to stosunek wysokości przekroju opony (czyli jej boku), do szerokości tego przekroju. Kolejnym pytaniem, które się nasuwa, jest to, czym są opony niskoprofilowe? Są to takie opony, w których wysokość boku jest stosunkowo mała względem jej szerokości. Opony niskoprofilowe są najczęściej stosowane w sportowych typach samochodów. Często są wykorzystywane w tuningu samochodowym w miejsce opon fabrycznych, gdyż podnoszą wizualną atrakcyjność pojazdu. Niski bok zwiększa sztywność opony, co jest szczególnie pożądane w przypadku dynamicznej jazdy. Również większa szerokość opon niskoprofilowych pozytywnie wpływa na zachowanie samochodu podczas jazdy na suchej nawierzchni, przy wchodzeniu w zakręty i gwałtownym hamowaniu. Wadą opon niskoprofilowych, jest między innymi niższa ich żywotność. Ponadto przy użytkowaniu opon niskoprofilowych, zawieszenie auta jest bardziej narażone na uszkodzenia. Przy wjechaniu na krawężnik lub w dziurę w nawierzchni, opona taka nie chroni zawieszenia przed uszkodzeniem, szczególnie gdy nie jest ono fabrycznie dostosowane do tego typu opon. Większa sztywność opon niskoprofilowych zwiększa odczuwanie dyskomfortu związanego ze złym stanem nawierzchni. Z kolei większa sztywność bieżnika może powodować zmniejszenie przyczepności na nierównych nawierzchniach. Ma to również wpływ na zmniejszenie akustycznego komfortu jazdy – będziemy narażeni na większy hałas. Stosowanie opon niskoprofilowych ma swoje wady i zalety. Jest pożądane przede wszystkim ze względu na atrakcyjność wizualną. Wyglądają bardzo efektownie. Ważnym jednak jest to, by auto, w którym zamierzamy dokonać zmiany na opony niskoprofilowe zostało maksymalnie do tego przystosowane.

Jakie ciśnienie w oponach na lato?

manometrCiśnienie w oponach ma kardynalne znaczenie dla komfortu i bezpieczeństwa eksploatacji. Ponieważ ciśnienie wewnątrz opony jest większe niż ciśnienie atmosferyczne, to z czasem ciśnienie w oponie maleje. W przypadku opon letnich zwróćmy uwagę na fakt, że rozgrzane powietrze zwiększa swoje ciśnienie, w związku z czym na pewno nie powinniśmy jeździć na „kamiennych kołach”. Nie ma jednego zalecanego ciśnienia dla wszystkich opon. Każda opona ma swoją własną specyfikę, ale dla większości z nich zalecane ciśnienie utrzymuje się w widełkach pomiędzy dwa a dwa i pół bara. Latem powinniśmy trzymać się raczej w dolnych granicach widełek określonych dla naszej opony, ale zdecydowanie nie zaleca się utrzymywania ciśnienia niższe niż zalecane. Poza wyznaczonym przedziałem ciśnienia, może znacznie pogorszyć się komfort i bezpieczeństwo jazdy, więc do oznaczeń na oponie należy podchodzić poważnie i regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach. Pamiętajmy też, że im starsza opona, tym szybciej będzie ona gubiła powietrze. Jeśli nie jesteśmy pewni co do zalecanego ciśnienia, możemy skontaktować się z producentem lub ASO, gdzie dowiemy się na ten temat więcej i poznamy zasady prawidłowej eksploatacji ogumienia.

Opony deszczowe, czyli jakie opony najlepsze na mokrą nawierzchnię?

tire-rain

Jednym z najbardziej podstawowych oczekiwań, jakie większość kierowców ma wobec swoich opon to zapewnienie maksymalnej przyczepności podczas deszczu. Nic dziwnego, skoro niemal co trzeci wypadek ma miejsce właśnie podczas kiepskiej pogody. Stąd też coraz większa liczba kierowców pyta w serwisach ogumienia o opony deszczowe. W kwestii technicznej powiemy tylko, że są to opony których skład mieszanki sprzyja zwiększaniu powierzchni styku z jezdnią, czyli właśnie zwiększa przyczepność. Poza tym jednak pod uwagę bierze się także głębokość i kształt bieżnika. Opona deszczowa powinna być zaprojektowana w taki sposób, aby odprowadzać spod koła jak największą ilość wody. Bierze się to stąd, że w przeciwnym razie pomiędzy oponą na nawierzchnią powstaje bardzo cienka warstwa wody, która pomimo znikomej grubości bardzo drastycznie zmniejsza kontrolę nad pojazdem. Zjawisko to nazywamy aquaplanningiem i to właśnie ono odpowiedzialne jest za ryzyko poślizgu na mokrej nawierzchni. Poduszka wodna powstać może tylko, jeśli opona ściśle przylega do nawierzchni, czemu właśnie zapobiega głęboki bieżnik. Oczywiście także wśród opon deszczowych wyróżnić można przynajmniej kilkanaście rodzajów i bardzo dużą ilość modeli. Wybierając opony deszczowe musimy umiejętnie wyśrodkować cenę i nasze wymagania. Ekstremalnie głębokie bieżniki w większości przypadków nie będą potrzebne, podobnie jak opony najwyższej klasy, zalecane tylko do niektórych pojazdów i tylko dla użytkowników o najwyższych wymaganiach.

Opony wzmacniane

vredek_FNY-0

Coraz większa część kierowców decyduje się na używanie opon wzmacnianych. Czym są opony wzmacniane, jakie dają korzyści i jakie są koszty ich stosowania? Oglądając oponę wzmocnioną z zewnątrz jedyną różnicą jaką dostrzeżemy pomiędzy nią a zwyczajną oponą będzie oznaczenie XL. Poza tym opony wzmocnione generalnie niczym nie różnią się z zewnątrz od klasycznych opon (SL). Różnice tkwią w obszarze czoła bieżnika, a dzięki zastosowaniu tam wytrzymalszych niż zwykłe materiałów, możemy dłużej cieszyć się wygodną jazdą. Dodatkowo opony wzmocnione ścierają się wolniej od opon SL, pod jednym jednak warunkiem: zastosowania ciśnienia zgodnego z wytycznymi producenta.

Kiedy zaleca się stosowanie opon wzmocnionych? Na pewno wtedy, kiedy pojazd narażony jest na większe zużycie ogumienia i znaczne obniżenie komfortu jazdy, czyli, w naszym przypadku, na dziurawych po zimie drogach. Jednak za trwałość przyjdzie nam czasem zapłacić większym zużyciem paliwa i większym hałasem. Normy dopuszczają nieco głośniejsze działanie opon XL w stosunku do SL, a sama opona jest cięższa, co zwiększa opory toczenia i wymusza podniesienie zużycia paliwa.

W przypadku niektórych pojazdów z rekomendacji wynika konieczność użycia opon wzmacnianych, i w takim przypadku zalecenia te należy bezwzględnie spełnić – w przeciwnym wypadku uznane zostanie to za naruszenie instrukcji użytkowania, ze wszystkimi tego konsekwencjami.

Zaleca się także stosowanie opon wzmacnianych jeśli często przewozimy większe ładunki.