Wrocław: ul. Hubska 4
ul. Buforowa 2

tel. 796 413 313

Godziny pracy:
poniedziałek - sobota  9 - 18

Rozmiar homologowany a zamienniki opon

Jedno z podstawowych pytań, jakie zadaje sobie wielu kierowców w czasie wymiany opon to możliwość zastosowania rozmiaru innego niż homologowany przez producenta. Rzeczywiście, dopuszcza się użycie tak zwanych zamienników, ale tylko wtedy, kiedy ich wysokość nie różni się bardziej niż o dwie setne od rozmiaru oryginalnej opony. Taki margines błędu zapewnia nam bezpieczeństwo korzystania z zamienników przy minimalnym wpływie na osiągi. Odstępstwo od rozmiaru homologowanych opon może zmienić choćby wskazania liczników czy zużycie paliwa(większe zużycie podczas stosowania opon szerszych od zalecanych). Z praktycznego punktu widzenia mogą być to zmiany stosunkowo niewielkie, ale najważniejsze jest, aby przez stosowanie zamienników nie obniżać bezpieczeństwa. Najlepiej przy doborze zamienników opon zdać się na doświadczenie specjalisty.

Zamienniki opon przy zachowaniu stałej średnicy zewnętrznej
zamienniki13-165 zamienniki13-165 zamienniki13-165 zamienniki13-165
SERIA 80 SERIA 70 SERIA 65 SERIA 60
135R13
145R13
155R13
165R13
175R13
155R14
165R14
175R14
185R14
155/70R13
165/70R13
175/70R13
185/70R13
195/70R13
175/70R14
185/70R14
195/70R14
205/70R14
155/65R13
165/65R13
185/65R13
175/65R14
185/65R14
195/65R14
185/65R15
195/65R15
205/65R15
175/60R13
185/60R13
195/60R13
185/60R14
195/60R14
205/60R14
205/60R15
215/60R15
225/60R15

Czy można stosować inny indeks prędkości i nośności niż zalecany?

O ile w przypadku rozmiaru dopuszczalne jest odchylenie w obie strony, o tyle w przypadku stosowania zamienników o indeksach różnych niż homologowane opony, dopuszczalne jest jedynie zwiększanie wartości obu indeksów. Powodów, dla których nie powinniśmy stosować opon o niższych niż zalecenia producenta indeksach jest kilka. Po pierwsze, drastycznie obniża to komfort jazdy i jeszcze bardziej – bezpieczeństwo. Po drugie, jeśli dojdzie do stłuczki, a używane przez nas opony nie spełniają wymogów producenta, to ubezpieczyciel prawdopodobnie odmówi wypłaty odszkodowania. Poza tym używanie opon o zaniżonych indeksach jest karalne. Co z indeksami o wartościach wyższych niż homologowane? Są one dopuszczalne, jednak korzystanie z nich najczęściej nie jest uzasadnione. Jeśli chodzi o indeks prędkości to opony o podwyższonym indeksie są zazwyczaj znacznie głośniejsze i twardsze. Wprawdzie osiągi na prostej drodze będą lepsze, jednak poza tym nie można zauważyć żadnych wymiernych korzyści. Zaś w kwestii indeksu nośności: zazwyczaj stosuje się zamienniki o indeksie wyższym niż dla opon homologowanych w przypadku pojazdów o zwiększonej mocy, albo pojazdów o cięższym nadwoziu, na przykład w wersji kombi. W pozostałych przypadkach raczej należy unikać opon o zwiększonym indeksie nośności. Poszczególne indeksy są związane z konkretnymi parametrami, na przykład szerokością opony, warto więc przy okazji wymiany opon zadbać o to, aby zużycie paliwa nie wzrosło właśnie przez zastosowanie niepotrzebnie opon o zwiększonych indeksach.

Dlaczego warto przestrzegać rozmiarów i indeksów zalecanych przez producenta?

Każda opona ma swoje oznaczenie, które informuje między innymi o wielkości opony oraz jej indeksacji w zakresie prędkości i nośności. Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, aby używać opon o indeksach różnych niż te proponowane przez producenta samochodu, jednak w praktyce jest to bardzo silnie odradzane. Odstępstwo od zalecanych indeksów i rozmiarów może znacząco obniżyć osiągi pojazdu, wpłynąć negatywnie na komfort jazdy, a przede wszystkim na bezpieczeństwo użytkowania samochodu. Jest to szczególnie wyraźne w pojazdach wyposażonych w system ABS albo system kontroli trakcji, których prawidłowe funkcjonowanie zależy właśnie między innymi od zastosowania homologowanych opon. Mało tego, nawet system wspomagania kierownicy może nie działać prawidłowo, jeśli stosujemy opony o rozmiarze i indeksie prędkości innym niż ten, jaki zalecany jest przez producenta samochodu. Przestrzeganie rozmiarów i indeksów zalecanych przez producenta gwarantuje pełne wykorzystywanie osiągów naszego auta. Stosowanie innych rozmiarów, prowadzi do mniejszego wykorzystania potencjału naszego pojazdu w zakresie przyczepności oraz przyspieszania.